W związku z wejściem w życie w dniu 31.03.2020 r. Ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw ( Dz.U. z 2020 r. poz. 568 ) przedstawiamy poniżej informację na temat funkcjonowania Komendy Miejskiej PSP w Skierniewicach w kontekście prowadzonych postępowań takich jak między innymi wydawanie opinii, odbiory budynków, uzgadnianie operatów ppoż. Zaznaczamy jednocześnie, że w przypadku spraw niewymagających bezpośredniej obecności funkcjonariuszy oraz sprawach dotyczących zagrożenia życia i zdrowia ludzi postępowania są prowadzone. We wszystkich sprawach prosimy o kontakt telefoniczny i mailowy.
46 833 36 11 wew. 405
kmpsp17@straz.lodz.pl
Z przepisów „spec ustawy” dotyczących działalności PSP w rozpatrywanym obszarze wynika w szczególności, że:
- w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 bieg terminów procesowych i sądowych m.in. w:
- postępowaniach sądowych, w tym sądowo-administracyjnych,
- postępowaniach egzekucyjnych,
- postępowaniach administracyjnych,
- innych postępowaniach prowadzonych na podstawie ustaw,
nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres[1];
Uwagi:
- terminem procesowym jest okres do
dokonania czynności procesowej przez podmioty
postępowania lub uczestników postępowania; terminem materialnym jest
okres, w którym może nastąpić ukształtowanie praw lub obowiązków jednostki
w ramach administracyjnoprawnego stosunku materialnego (np. wynikającego z
przepisów
m.in. prawa budowlanego, prawa ochrony środowiska, ustawy o ochronie przeciwpożarowej); - przepisu art. 15zzs ust. 1 specustawy ws. COVID-19 nie stosuje się do terminów postępowań i spraw związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych[2]; każdorazowo należy zapewnić realizację działań w tym zakresie bez zbędnej zwłoki;
- w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 strona, uczestnik postępowania, kontrolowany i ich kontrahent oraz organ, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska w trybie art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, są obowiązani, na żądanie organu, sądu lub podmiotu, prowadzących odpowiednio postępowanie lub kontrolę, w wyznaczonym przez nich terminie, do dokonania czynności określonej w tym żądaniu, jeżeli niepodjęcie czynności mogłoby spowodować niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, poważną szkodę dla interesu społecznego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną[3];
Uwagi:
- w żądaniu organ, sąd lub podmiot, prowadzące odpowiednio postępowanie lub kontrolę, obowiązani są wskazać przyczyny wystąpienia z żądaniem[4];
- w odniesieniu do PSP przepis dotyczy zarówno żądań kierowanych przez organy PSP, jak i żądań kierowanych do tych organów;
- czynności dokonane w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 w postępowaniach, o których mowa powyżej w pkt. 1, są skuteczne[5];
Uwaga:
- z
przedmiotowego przepisu wynika np., że zawieszenie biegu terminów procesowych
i sądowych nie powoduje braku możliwości skutecznej realizacji czynności, do których terminy się odnoszą; - bieg terminu:
- na milczące załatwienie sprawy,
- w innej sprawie, w której brak wyrażenia
przez organ sprzeciwu, wydania decyzji, postanowienia albo innego
rozstrzygnięcia uprawnia stronę lub uczestnika postępowania
do podjęcia działania, dokonania czynności albo wpływa na zakres praw i obowiązków strony lub uczestnika postępowania, - na wyrażenie przez organ stanowiska albo wydanie interpretacji indywidualnej, z wyjątkiem interpretacji indywidualnej, o której mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
- nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na okres stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19[6];
Uwagi:
- przepis będzie
miał zastosowanie np. do spraw załatwianych w trybie art. 56 ustawy
z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.),
tj. „odbiorów”, oraz art. 264a, art. 264 c, art. 267a ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.); - w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 organ lub podmiot może z urzędu wydać odpowiednio decyzję w całości uwzględniającą żądanie strony lub uczestnika postępowania, zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, wyrazić stanowisko albo wydać interpretację indywidualną[7];
- w przypadku stwierdzenia
nieprawidłowości w wyniku przeprowadzonych
czynności odbiorowych np. wykonanie obiektu niezgodnie z projektem,
przyjęcie rozwiązań
w projekcie niezgodnych z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej lub jakichkolwiek innych nieprawidłowości, których występowanie mogłoby spowodować wydanie stanowiska w formie sprzeciwu, uwag lub zastrzeżeń należy wystosować
do inwestora/strony pismo informujące o zawieszeniu postępowania z mocy ustawy
oraz informować o występujących nieprawidłowościach/niezgodnościach, które mogą skutkować wydaniem stanowiska w formie sprzeciwu, uwag lub zastrzeżeń.
Organ może wydać
stanowisko pozytywne na podstawie uzupełnieniowej dokumentacji,
o ile nie zachodzi konieczność przeprowadzenia kolejnych czynności kontrolno –
rozpoznawczych (patrz punkt wyżej).
- w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 nie stosuje się:
- przepisów o bezczynności organów oraz
- przepisów
o obowiązku organu i podmiotu, prowadzących odpowiednio postępowanie
lub kontrolę, do powiadamiania strony lub uczestnika postępowania o niezałatwieniu sprawy
w terminie[8]; - zaprzestanie czynności przez sąd, organ
lub podmiot, prowadzące odpowiednio postępowanie
lub kontrolę, w okresie, o którym mowa w ust. 1, nie może być podstawą wywodzenia środków prawnych dotyczących bezczynności, przewlekłości lub naruszenia prawa strony do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki[9].
[1] vide art. 15zzs ust. 1 “spec ustawy” ws. COVID-19,
[2] vide art. 15zzt “spec ustawy” ws. COVID-19,
[3] vide art. 15zzs ust. 4 “spec ustawy” ws. COVID-19,
[4] vide art. 15zzs ust. 5 “spec ustawy” ws. COVID-19,
[5] vide art. 15zzs ust. 7 “spec ustawy” ws.COVID-19,
[6] vide art. 15zzs ust. 8 “spec ustawy” ws. COVID-19,
[7] vide art. 15zzs ust. 9 “spec ustawy” ws. COVID-19,
[8] vide art. 15zzs ust. 10 pkt 1 “spec ustawy” ws. COVID-19,
[9] vide art. 15zzs ust. 11 “spec ustawy” ws. COVID-19.
Poradnik opracował kpt. Kamil Świątczak z KW PSP Łódź,
tel.: 42 6315187